onsdag 6 maj 2009

Death please.. oh I mean Cake, CAKE!

Idag var en onsdag som nästan blåste mig och mamma av motorvägen. Jag och mamma tvingade oss att bli hungriga för att sedan ha en utomordentligt giltlig anledning för att åka och äta billig, svettig IKEAmat, det hade aspolut inget att göra med att vi båda fullständigt älskar IKEA och tvingar oss dit för att jo, vi behöver nog just den där ljusstaken och kommer hem med tre fulla kassar av just det, lika livsviktiga saker.

Andra lärorika ting som hänt denna dag är att vi på "lingvistikdelkursen" fått i uppgift att analysera en konversation på franska mellan en inföding och en utföding så att säga. De franska fördomarna om svenskar är minst sagt skrämmande. Och de fördomar som finns om fransmän är helt och hållet sanna.

Det börjar med att den här Dag (sve) på franska ska förklara uttrycket vegan och dessutom militanta veganer för den franska Felix. De vet att de är inspelade men det betyde inte att deras samtal inte är naturligt. Felix börjar:

F: I Sverige finns det mycket mer vegetarianer än i Frankrike, framför allt tjejer, nästan alla tjejer man pratar med är vegetarianer.
D: mm
F: Men det är kanske för att det är så dåligt utbud av kött i Sverige, i Frankrike har vi till exempel, Lamm, gris, ko och för att inte tala om alla sorters fåglar..
D: vi har.. nog.. lite det också..
F: Ja, men inte alls som i Frankrike, där kan man välja mellan massa olika typer av kött också, till på köpet av att man kan välja vilket djur, här finns liksom bara hackat eller typ filéer. I frankrike äter man kanske i och för sig mer och bättre kött för att man gärna tar lite gott vin till..
(Dag håller med)
D: men jag har en kompis som är vegetarian, det är inte så farligt, däremot tycker jag det är värre att vara vegan (detta ordet säger han på franska alltså "vegan", som inte alls heter så på franska)
F: Vegan?
D: (blir lite rädd och vet inte hur han ska förklara sig) ööh, ja.. ööh.. de som ..öh.. inte äter, inte äter.. nåt.
F: mhm?
D: ja alltså.. inte ägg.. inte mjölk (F börjar fatta) och det är ju jobbigt.
F: ja det hade jag aldrig klarat, jag äter kött varje dag!
D: Ja, jag äter inte varje dag kanske... men ofta
F: Jag hade inte klarat mig utan kött en enda dag...
D: nä, typ inte jag heller. (D försöker komma in på det här med veganer igen) men de här människorna då..
F: Vem?
D: veganerna (säger samma ord) det finns ju värre... det finns militanta veganer.. öh.. de som protesterar... öh...framför sexshoper och sånt
F: Sexshoper!? (plötsligt intresserad)


och så fortsätter det....... Det är en hysteriskt rolig dialog mellan de här människorna och det visar verkligen de kulturella skillnaderna. Jag menar självfallet då inte matvanorna vilka jag hoppas att folk som läser inser inte stämmer, utan snarare sättet Dag reagerar på när han hör på vad Felix säger. Han protesterar inte, utan håller blint med om att de flesta svenska tjejer nog är vegetarianer... Han tar också för givet att alla veganer är feminister (Jia seå e de jo osse) men alltså? och den här extremfranska fransmannen? Var är baguetten och baskern? Han pratar om det goda vinet och det goda köttet som inte finns här. Aja, detta är ett ungefärligt utdrag av 31min konversation som är så sjukt i sig att när man sedan ska analysera det blir det ett snat nöje. Vilka killar. Jag gillar när de diskuterar lite senare om huruvida djur har själar och därmed känner smärta. Fransmannen menar på att nej, självklart inte, klart att det inte gör ont. Djur tänker inte.

Heja mig! jag ska skriva mit Exarbete om det efter min husdjursvetenskapsutbildning och bomba hans ass med mina teser! HA!

...andas...


Denna onsdagen har jag också fått reda på att min kunglighet Eddie Izzard kommer till lilla malmö! Jag blev mycket glad. mycket.


Innan denna onsdagen hände mycket saker. Jag har slarvat med bloggandet och jag ber om förlåtelse till min bror som faktisk har fått jobba på sitt arbete. Jag kan tala om för honom att jag kommer slänga den absurt fula jackan jag städat ut från garderoben och nej, jag tänker inte spara den för att den var dyr när du köpte den. Inte en chans. Dina gröna linnebyxor däremot, de behåller jag. Tack! :)

Tomas blir smått irriterad för tillfället, han gillar inte mitt ständiga hamrande på lappetoppen, det stör honom i hans LA ink kollande. Speaking of which (Victoria silvstedt syndrome)(förutpm att jag aldrig varit i USA och således inte kommit tillbaka)(dessutom har jag säkert stavat fel till "which", mitt intellekt rymmer inte mer än två språks grammatik åt gången) JALLAfall, LA ink alltså, jag ska köpa en fullständigt ljuvlig tavla av en ljuvlig 14åring som praoade på JUBB. Han heter Tamus och är sjukt duktig på japansk konst. Min är såklart finast :)

Nu ska min käraste leuleu få sin vilja igenom, vi ska åka hem och spela Little Big Planet.

Thank you for flying with church of england: Cake or death?

3 kommentarer:

  1. APPAPPPAPPPAPPAPPAPPAPPAPPAPPPPseru...

    Vilken av mina fula jackor är det du pratar om?

    Are you Mr. Stevens?

    OOh va jag längtar, trots att han numera har lagt sin extravaganta transa-stil på hyllan och kör med kavaj, goatee och originalhårfärg, alltså den där fula röda nyansen som bara de inavlade britterna kan åstadkomma. Iiinglish pigdögz (citat från den franska riddaren i Monty Python's Holy Grail, för alla er obildade slynglar)

    POUSS!

    SvaraRadera
  2. jag pratar om den groteska levisjeansjackan som blivit påprackad ett får eller två. alltså en jacka i jeans med fårull utstickandes från alla öppningar. den är dessutom på tok för liten. mamma kunde inte stänga den på sig...

    och jag kan tänka mig hur han ser ut, synd.. men hoppas att hans personlighet och tankesätt inte satt i kläderna då!

    SvaraRadera
  3. Jasså den, ja. Aoja den kan väl vara bra å ha! Försökte få på mig den för inte så länge sen, såg ut som gubben i målarfärgreklamen. Inte så tjöhöhöhöhuhuhuhusähätt.

    Och vem vet, kanske Eddies transalook var som Samsons hår.

    atjAAASHH (robert gustavsson-nysning)

    SvaraRadera