torsdag 19 november 2009

pepparkaksdeg


Nu har vi båda vaknat och ska börja plugga. och vi äter pepparkaksdeg.


Jag fick en uppenbarelse i skolan igår. Jag studerar ju djur. Och just nu studerar jag etologi, som är djurens beteende. På en annan föreläsning om evolution med en helcool föreläsare så berättade han om en fågel han forskat på i många år, Flugsnapparen.


Han berättade att attraktiva hanar lägger ner så mycket tid på att reproducera sig att de efteråt inte har mer energi för att ta hand om ungarna och värna om deras uppväxt. Hanar som däremot lägger mindre energi på att hitta så många honor som möjligt att para sig med, kan koncentrera sig lättare på ungarna.


Frågan är då om honorna vill ha "snygga" gener, alltså attraktiva, som får reproducera sig eller vill de ha omtänksamhet och en god uppväxt av avkommorna?


När honor och hanar flyttar tillsammans till en gemensam plats parar sig de snygga hanarna så fort som möjligt med så många honor som möjligt. Dock slutar det med att honorna "gifter sig" med de "medelmåttiga" hanarna. De snygga hanarna har vid den tidpunkten ingen energi kvar för att reproducera sig eller ta hand om avkommor och inte heller någon mer hona att para sig med.


Jag vet inte vad du som läser tänker nu, men jag kände att människan inte har kommit ett endaste steg längre än en liten fågel reproduktionsmässigt.


nåväl.


Imorgon ska vi titta på dissektion av hel gris. och sen blir det höstens fetaste korridorsfest. som i att den heter höstens fetaste korridorsfest. Det ska bli helt fantastiskt roligt.


må väl småkultingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar