onsdag 8 juli 2009

JULI MÅNAD

Nä fy farao vad förjävligt dåligt. Bloggen har kommit efter och sakerna har inte slutat hända.

För lite mer än en vecka sedan var jag på aspackad utgång med kära Miryam, Petra och vad som skulle komma att bli min Roskildefamilj.

Mycket riktigt, som min ack så vise bror säger, som man kröka får man kräka och efter en hel dag till att försöka ställa sig upp på benen fick mitt kvällspass artigt stiga åt sidan för taktikuppkastningarna. Detta med en följd av ett hysteriskt gråtanfall i en bil.

Nåväl.

Dagen efter (samma natt kan man väl säga). Runt fem på morgonen efter ringa 1,5 timmes sömn bar det av till vårt kära grannland Danmark. Trevlig resa som rivstartade med att psyk som snabbt hoppade in på Öresundståget och slog sig ner för att efter 10 sekunder (då tåget redan börjat tuffa på) kasta sig upp mot nödbromsen och springa ut i farten.

Snopna stod vi kvar, halvberusade i våra ännu icke alkoholimmuna kroppar, och bara stirrade på de hysteriska männen som skulle laga dörren med diverse karatesparkar och säkringar.

NÅVÄL.

Framme i KPH en tidig... Söndagsmorgon? Stod vi med solglasögon och TUBARG i hand. (Fast slots guld) (fulölskungen, på ljuvliga 5,9%). Vi åkte vidare till Roskilde och sedan till självaste festivalen. Vi höll nog alla på att få smärre nervsammanbrott då solen redan stod högt i i skyn och våra tält, väskor och trevligheter kånkades fram på, för tillfället, obestämd sträcka.

Väl framme på vår ohyggligt minimala area som skulle komma att bli vårt hem, lastade vi upp tälten, tog en taktiktuppis för att sedan vandra vidare för att hämta resten av vårt skräp vi aldrig hade kunnat asa med oss på fem man. Solstolar, Ölflak och allt annat som kvalade till världens tyngsta saker att bära på i hetta bars denna förmiddag.

Och såhär bodde vi, och vi var nöjda.

MEN, nöjdare blev vi när vi fick plats för vårt kära, kära (SKITTUNGA) Partytält och "CAMP PSYK" tog sin plats i J63 kuben.

Våra kära grannar DANSKARNA (plus halv norsk och två litauer) var verkligen de bästa man kunde få. De bjöd genast in (här var det inget saft och bullar) på Ölbowling och utklassades genast.


ellerhur....


Den som kan dricka mer än en dansk (som inte är tysk) borde få pris.


dock utklassades de senare när de faktiskt druckit så mycket att de inte längre kunde kasta rakt.

På kvällen blev det kalas så det stod härliga till och ölbongen (EUWLBANG) introducerades. En öl på rimliga 3,5sekunder var något jobbigare för svenskarna än för danskarna. Ännu en gång, utmana aldrig en dans på att dricka öl, såvida du, som sagt, inte är tysk.

Nåväl....


Sen började festivalen! Åh gud, tänker du, åh Chris Martin, tänkte jag också, hur ska jag klara detta? Men, sålänge ölen ligger pissljummen i handen där den ska klockan tio på morgonen så är allting bra igen.

Festivalen öppnades med Världsberömde och underbara rapartisten PETTER!...... Som drog så mycket folk att ena gropen vid scenen näsan fylldes.

Synd faktiskt, men vad ska man göra på en rockfestival, när man är svensk, medelålders och inte kan rappa? Jag tror att bara den stackars gamle Uffe Lundell hade mindre publik klockan 12 på dagen på festivalens sista söndag.

Sen såg vi massvis med folk!

Oasis (syskonkärleksbråk), Lily Allen (söt i hundsvans), Håkan Hellström (KOM IGEN DÅ LENA FÖR FAN), Slipknot (haha, trodde du verkligen jag skulle se dem?), Nine inch nails (Nepp inte dem heller), COLDPLAY (världens rövbästaste snoppbra band i hela världen), Kanye West (mjää, inte riktigt rätt placerad men datorrösten lät som på radio iaf), White lies (grymma), Faith no more (grym!) Röyksopp (med haarlig uggla och Robyn) och många många flerah!!!


Förlorat/Stulet:
  • Ett stycke mobiltelefon (Marcus)
  • Ett stycke plånbok (Rasmus) (dock lämnades körkort och kreditkort kvar)
  • Ett stycke nyinköpt sjal och ett stycke tröja (Stina) (I hysterisk Coldplayrusch i kön)
  • Ett stycke gaffel (Stina) (ner i skårorna där folk tvättar händerna efter bajamajebesök. Nej tack.)
  • Ett stycke romardräkt (Jonas) (VAR tog den vägen?)

Onödigaste:

  • Silvertejpsöldrickning (sjukt jobbigt att till exempel, röka, gå på toa, klia sig)
  • När Marcus tappade halva sin deluxeburgare på marken och jag skrattade i en kvart.
  • Att Björn lyssnade på Röyksopp i öronproppar OCH hörselskydd (och sen hade mage att klaga på att dä var för mycket bas)
  • att varje dag, berusat, rita på varandra med spritpenna när alla ändå dagen efter sitter förgäves med våtservetter och gnuggar.
  • Att Jonne krälade fram till tälten varje morgon för att be om vatten, utan röst.

Roligaste:

  • När Marcus tappade halva sin deluxburgare på marken.
  • Spontanfesterna hos Camp Pablo.
  • Zorba Dance (REMIX) från psykgrekerna några "blocks" away
  • Ufona i himlen på gräsmötesplatsen
  • okej då, konserterna också.

Nä, jag säger då det, nästa år står jag där med mitt tält, mina flak och min Roskildefamilj!

Hemresan var det äckligaste på väldigt länge och jag sitter som en förkyld utan hals men ack vad kul jag har haft. Jag ler bara jag tänker på det.

Roskilde Festival 2010, när bokar jag min biljett?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar