torsdag 20 januari 2011

Agronom - to be or not to be?

Jo. Såhär är det. Jag hade världens bästa föreläsning med världens intressantaste föreläsare i modern reproduktionsbioteknik. Och detta ska jag forska på i framtiden. Så är det bara. Denna fantastiska människa tog först upp det jag vill göra inom avel, såsom att dels förädla djur (produktionsdjur?) till det bättre, och då inte genom att fördubbla muskulaturen eller att avla fram ett juver tre gånger för tungt för kon. Just nu skeppar företag ner besättning efter besättning med holsteinkor (var det nog) till afrika för att kunna försörja byar med kött och mjölk. Dessa djur tål långt ifrån dessa förhållanden, men är väldigt förädlade och högproducerande. Kunde då djuren istället behållt sin naturliga tålighet men varit mindre producerande hade de i alla fall inte dött på några dagar av värmen och infektionerna.


Nåväl. Föreläsaren pratar på. Jag drömmer vidare. Vi börjar prata om kloning och etiska problem kring det, hur det till en viss grad skulle kunna hjälpa till att reetablera utrotningshotade arter, men bara till en viss grad, såklart. Om arten redan är för liten finns inget att göra, tyvärr. Då berättar hon att japaner har hittat en mammut, helt preserverad, sånär som på svansen, i en is. De jobbar med att få fram ett embryo som de kan plantera i en surrogatelefant och artificiellt inseminera med elefantsperma. Jag frågade vad det skulle tjäna för syfte? Förutom att vara coolt, ganska nördigt och slösa på värdefulla resurser och tid. Hon svarade att man så klart skulle få tillbaka gamla egenskaper som avlats bort hos elefanten, som till exempel vissa moderegenskaper och att elefanten faktiskt är vild och inte domesticerad.


Ja, ni hör, jag var helt frälst och högg henne i pausen. Hon är legitimerad veterinär men de allra flesta hon jobbar med i hela världen är agronomer, husdjurliga sådana dessutom, så då vet ni var detta inlägg leder. Jag ska fånga en studievägledare inom en mycket snar framtid vill säga.


Så, för att uppdatera lite om vad som hänt i veckan :)

Idag hände en fin sak. Det stod en  2m jättepenis i snö mitt på skolan, föga förvånande på ett universitet men ännu roligare var att skolan tydligen fick besök av Estlands president idag. Så den fick dra sig tillbaka ganska snabbt. Kårordförande fick lov att gå ut och brotta ner den.

Nu ska jag sova. Imorgon blir det skola, massor av spex, Lördag blir det spex 10-17 och 23.30 bär det av till ÅÅÅÅREEEE UMTZH UMTZH UMTZH! Jag är lite lycklig faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar